Oefenen met hartcoherentie


Om mijn innerlijke onrust te bedwingen, oefen ik niet alleen met meditatie maar sinds kort ook met hartcoherentie. Een paar keer per dag, of als een gevoel van stress of bedreiging de kop opsteekt, ga ik er even bij zitten en concentreer me op mijn ademhaling. Je leert het ritme te sturen (langzamer, dieper, bewuster) om zo je hartslag regelmatiger en rustiger te maken, en je hersenen (amygdala) het signaal te geven dat paniek niet nodig is en dat je veilig bent. En vreemd genoeg voel je het effect ook echt na een cyclus van een zestal minuten. Je bent rustiger en kalmer.

Wat houdt hartcoherentie in? 

Je kan het op maat afstellen maar voor mij is een cyclus van 6 minuten met 6 ademhalingsreeksen per minuut ideaal met als ritme 4 seconden inademen (door neus) en 6 seconden uitademen (door mond). Ik gebruik een app (Kardia) waarbij je zowel de standaardinstellingen kan gebruiken als de instellingen kan personaliseren. Of je kan gebruik maken van een YouTube-filmpje.

Vooral de combinatie met meditatie is heilzaam voor mij. Meestal ben ik nog te ongeduldig en te gejaagd om meteen met meditatie te starten want dan gaat het eerste deel verloren door het proberen plaatsen en loslaten van een gevoel van irritatie, frustratie en verzet. Mijn denkgeest laat zich niet makkelijk het zwijgen opleggen en gaat dan uitdrukkelijk in het verzet. Ik voel dan echt een fysieke weerstand die ik eerst moet overwinnen voordat ik echt het gevoel kan krijgen om in meditatie te zijn. Door hartcoherentie vooraf zijn de overspannen gedachten wel tot stilstand gekomen en is de weerstand al overwonnen. Zodat ik veel meer kan genieten van en opgaan in de meditatie. 

Hartcoherentie alleen neemt dan weer niet altijd de negatieve onderstroom weg die in veel van mijn denken huist. Als mijn innerlijke criticus weer opduikt, of als de zwaarte weer overheerst in mijn denken en voelen, vijlt hartcoherentie daar wel de scherpe kantjes af maar daar heeft meditatie weer een meerwaarde. Want daar gaat het niet enkel om het tot rust brengen van je denken, voelen en handelen, maar om te zorgen voor een ompoling naar meer bewustzijn, positiviteit en lichtheid. De negatieve onderstroom niet alleen bezweren, maar alles en iedereen - jezelf inclusief - al het goede toewensen en dat ook effectief uitdragen.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Er waren eens twee poezenellen ...

14 juni

Leren zwijgen ...