Update IF

Intussen hou ik het periodiek vasten (IF: intermittent fasten) toch al een paar weken vol. En het gaat verrassend goed. Een hele dag vasten, is soms wat te hoog gegrepen maar als ik me licht in het hoofd begin te voelen, dan luister ik gewoon naar mijn lichaam en eet iets. Zolang je die dag de 500 kcal niet overschrijdt, blijf je de positieve effecten van periodiek vasten grotendeels behouden dus vloeken in de kerk is dat niet eens. Ik wil vooral soepel blijven in mijn denken en handelen. Mezelf kennende, is dat ook de enige manier om vol te houden want dit is een nieuwe levenswijze en niet zomaar eventjes een dieet voor een paar weken of maanden. Dat uitgangspunt wordt ook bevestigd door Michael Mosley, de journalist die aan de basis ligt van mijn experiment.

Bij aanvang was mijn voornaamste vrees dat ik overvallen zou worden door vreetbuien op de normale eet-dagen maar dat valt (voorlopig) goed mee. Ik kan zelfs zeggen dat ik me bewuster ben van wat ik eet en vooral van de hoeveelheden. Ik sta mezelf nog altijd toe om eens 'te zondigen' met een lekkernij, maar hou de porties beter in de hand. En ik geniet ook veel meer van de smaak van eten. Ik heb altijd een haat-liefde-verhouding gehad met eten, nu is het stilaan toch meer liefde geworden ...

In de praktijk probeer ik zeker twee dagen in de week een vastendag in te lassen, het 5:2-patroon van Mosley dus, zie hierboven. Sowieso na een feestje of etentje, dan kan ik genieten zonder schuldgevoelens. Zo volgde een vastendag op het feestje van dochterlief. En verder deel ik ook de dag dat ik ga lopen in als vastendag aangezien sporten het effect van periodiek vasten versterkt. Ook de Fast 5-methode blijft me evenwel boeien. Daarom volg ik de ervaringen van de Weetjesman op de voet op. Al zijn er ook 'believers' die jaren geleden al het roer hebben omgegooid.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Er waren eens twee poezenellen ...

De verjaardagsvloek ...

14 juni