Een gewichtige dochter ...

Gisteren ging ik op controle bij de kinderarts met dochterlief. Haar ontwikkeling is in het algemeen goed. Ze is een beetje voor op vlak van fijne motoriek (ze kan al heel fijne zaken – zoals muntstukjes – tussen haar vingertjes vastnemen en doorgeven) maar iets minder snel op vlak van grove motoriek (ze kan nog niet van buik naar rug draaien, kruipt nog niet en zit nog niet zelfstandig).

Wat grootte (71 cm) en hoofdomtrek (43,8 cm ) betreft, volgt ze mooi haar curve. Wat haar gewicht betreft, is ze daarentegen twee percentielen gezakt. Niets dramatisch, maar we moeten haar gewicht toch in de gaten houden. Het was me al opgevallen dat ze een heel kleine eter is. Terwijl zoonlief makkelijk groenten- en fruitpapjes van 200 à 250 gram soldaat maakte, krijg ik bij haar met veel moeite een portie van 150 gram binnengelepeld en dan moet ik het nog in twee keer serveren. Dat moet ik zeker blijven doen volgens de kinderarts want 150 gram is sowieso al weinig. Zijn raad was dus om haar meerdere keren per dag iets te laten eten en ook al eens een boterham te geven. Vetmesten dus …

Suggesties om haar van de borst en aan de fles te krijgen, had de kinderarts dan weer niet. Als ik de borstvoeding niet meer zie zitten, moet ik gewoon stoppen en andere manieren zoeken om haar toch voldoende melkproducten te doen eten. Per dag zou ze minstens 300 ml melk moeten hebben. Als ze echt niet wil drinken van een fles of beker moet ik de melk verdikken tot een papje en het met een lepeltje voederen. Maar daar ben je natuurlijk een tijdje mee bezig, vooral omdat ze zo’n klein maagje heeft. Soit, zolang haar gewicht een probleem is, ga ik haar niet uithongeren of beginnen experimenteren en krijgt ze verder borstvoeding. Zodra ze beter en meer vaste voeding inneemt en haar gewicht weer mooi de curve volgt, gaat ze van de borst.

Vandaag is dochterlief terug bij de onthaalmoeder en die wist te vertellen dat het noravirus is vastgesteld bij twee van haar andere kindjes. Ze wijt Lenca’s gebrek aan eetlust daaraan maar die had de voorbije dagen nochtans geen last van diarree.

Avondupdate: dochterlief zou flink gegeten hebben bij de onthaalmoeder dus dat is alvast hoopgevend nieuws ...

Voedzame zwaai,

Linneke

Reacties

Populaire posts van deze blog

Er waren eens twee poezenellen ...

14 juni

Leren zwijgen ...