De duistere toekomst dankzij zonnepanelen ...

Ik weet niet goed meer wanneer het precies was maar het zal intussen toch al een vijftal jaren geleden zijn. Een man kwam langs om het plaatsen van zonnepanelen op het dak te bespreken. Het aanbod klonk alleszins heel aanlokkelijk: groene stroomcertificaten van 650 euro, gespreid over twee jaren konden we de investering inbrengen voor maximale belastingmindering enz. Kortom, we zouden heel wat besparen en onze investering meer dan dubbel en dik terugverdienen. En dat geloof(de) ik graag maar toch hebben we het niet gedaan. Waarom? Volgens het aantal zonnepanelen dat op ons dak kon, zouden we enkel nog maar ons dagverbruik kunnen dekken en zou het nachttarief – het gros van ons verbruik want elektrische accumulatoren en waterboiler laden ’s nachts op - dus nog volledig van het net moeten gehaald worden. Het rendement van de zonnepanelen was dus eerder beperkt voor ons huishouden. Toch bleef de man aandringen en zonnepanelen promoten als een heel goede belegging, door de zware subsidiëring vanwege de overheid. Maar dat vond ik een foute motivatie – als ik zonnepanelen leg, gaat het om het milieurendement en niet het financieel rendement - dus we gingen niet in op het aanbod.

Zoveel jaar later is gebleken dat er toen sprake was van een dergelijk zware oversubsidiëring dat er inmiddels een gat van maar liefst 1,7 miljard is geslagen én dat de prijs voor elektriciteit de komende tijd mogelijk met 30% zal stijgen ... - toch wel een duister gevolg van dat hele zonnepanelenverhaal.  Dan merk je weer eens hoe eerlijkheid niet loont. Je laat geen zonnepanelen leggen omdat het vooral neerkwam op een hold-up op de staat. Maar omdat je niet hebt meegewerkt aan het systeem, wordt er nu een hold-up gepleegd op jouw gezin ...

Dan vraag ik me af wat de moraal van het verhaal is voor alle gezinnen die niet in het zonnepaneelverhaal zijn gestapt, omdat ze het financieel niet konden of moreel en ethisch niet verkozen te doen ... Volgens mij is het dit: profiteer van de staat, zonder scrupules, zodra je de kans hebt. Want als je dat niet doet, krijgt jij uiteindelijk de rekening gepresenteerd ... Logisch toch?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Er waren eens twee poezenellen ...

14 juni

Leren zwijgen ...