Fast-5 aan den lijve ...

Intussen ben ik ongeveer 3 à 4 maanden bezig met het ‘vastendieet’, al vind ik de benaming alleen al totaal verkeerd. Want het is geen dieet, het is een levensstijl. En na een paar maanden voelt ook het vasten niet echt meer aan als vasten want OK soms knort dat maagje wel eens maar al bij al is dat psychologisch niet eens zo zwaar als je weet dat je vanaf een bepaald uur weer mag eten. Kortom: de keuze is vooral richting Fast 5-methode gegaan. In de vakantie hield ik daar weliswaar iets minder stringent aan vast maar ik kon mijn gewicht toch mooi behouden en er waren dus geen duivelse drank- en etentjes-kilo’s bij gekomen na alle gezellige feestjes, etentjes en dergelijke meer van de voorbije weken.

Voorlopig leg ik een goede 6 kilo minder in de schaal. Er mogen er zeker nog meer af, maar met een gezond BMI en een sportgehalte van 2 à 3 uren per week hoef ik vast geen draconische maatregelen te nemen. De voorbije week was de eerste werkweek en besloot ik de Fast 5-methode toch weer iets strikter toe te passen. Vasten op het werk valt trouwens heel goed mee. Ik zet me gewoon bij mijn collega’s met een kop thee. Ik mis dus geen gezellige sociale contacten en na een paar keer vraagt niemand meer waar mijn eten is. :-) Mijn mafheidsgehalte zal wel wat zijn toegenomen maar na mijn yoghurt-met-muesliperiode twee jaar geleden en mijn yoghurt-met-fruitkuur vorig jaar, zijn ze dat stilaan gewoon.

Elke dag Fast-5 is voor mij persoonlijk wel iets teveel van het goede. Waarschijnlijk eet ik toch iets te weinig in die periode van vijf uren want na een paar dagen duikt mijn gewicht te snel om gezond te zijn en voel ik mijn eeuwige kwelduivel de kop opsteken: een dreigende eetbui. Daarom hou ik voldoende ‘gewone’ eetdagen. Luisteren naar het lichaam, lijkt me alleszins essentieel. Momenteel heb ik alvast het gevoel dat ik fysiek in goeie vorm ben en dat mijn oude knoken en ik stilaan weer dikke vriendjes zijn.

Ik ben vooral benieuwd hoe de wintermaanden zullen verlopen. Mezelf kennende, is mijn energiebehoefte dan een pak hoger. Of dat te rijmen valt met Fast-5 zal de tijd moeten uitwijzen ...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Er waren eens twee poezenellen ...

De verjaardagsvloek ...

14 juni