Dieren eten ...

Ik ben momenteel bezig aan het boek 'Dieren eten' van Jonathan Safran Foer (lees ook: interview met hem). Met mondjesmaat want het is een zware hap (hahaha), zelfs voor een kwarteeuw-veggie-in-hart-en-nieren. Want in het Bollewerk eten mijn huisgenoten wel nog vlees. Ik probeer mijn kroost regelmatig iets vegetarisch voor te schotelen zodat ze minstens de smaak leren waarderen, maar verder ga ik ervan uit dat een veggie levenswijze een persoonlijke keuze is die zij later maar voor zichzelf moeten maken, of niet.

En in een ideale wereld is dat ook zo maar het boek leidt tot de vraag of de keuze wel zo vrijblijvend is. De gevolgen van de vleesindustrie zijn zo verreikend: immens dierenleed, enorme milieuschade, om van de gevolgen voor de volksgezondheid nog te zwijgen. Het boek schetst een werkelijk weerzinwekkend beeld van de bio-industrie - voor zover een weldenkend iemand nog kon denken dat de vleesindustrie andere belangen dient dan enkel en alleen winstbejag. Ik hoop dat de toestand in Europa iets minder extreem is ontspoord als in Amerika maar echt zeker durf ik daar niet van te zijn.

Ik leg de koteletjes, worstjes en kippenboutjes dus met steeds minder enthousiasme op de pan.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Er waren eens twee poezenellen ...

Leren zwijgen ...

14 juni