Melk, de witte motor ...

Overmorgen wordt dochterlief tien maanden. Ligt het aan mij of lijkt de tijd effectief steeds sneller te gaan ? Sinds vorige maand kan ze al een tijdje zelfstandig zitten en rolt ze zich ook van buik naar rug, maar weigert ze nog altijd de fles ...

Dat betekent dus ook dat ik al tien maanden aan het borstvoeden ben. Met een gemiddelde van 600 ml per dag kom ik uit op een melkproductie van intussen 182 liter, al kan ik er wel een litertje naast zitten. Het merendeel gaat rechtstreeks naar (zeg maar: in) dochterlief maar sinds januari gaat er ook zo'n 200 ml melk per dag de gootsteen in (na het volstouwen van de diepvries) want ook afgekolfde melk wil mevrouw-ik-wil-live-borstvoeding-en-niets-dan-live-borstvoeding niet drinken.

Als ik de ongeveer acht maanden borstvoeding van zoonlief daarbij optel, zou ik intussen dus al een flinke 300 liter melk hebben geproduceerd - das 150 liter per borst ... Proost !

Het voelt misschien wel zo maar in realiteit kom ik nog lang niet aan de staat van dienst van een melkkoe van enige waarde : "Een melkkoe geeft in een lactatieperiode gemiddeld 25 liter melk per dag. Een koe wordt gemiddeld 315 dagen per jaar gemolken. Dit komt neer op een gemiddelde productie van 7 875 liter melk per koe per jaar. Sommige koeien produceren tijdens hun leven wel 100 000 liter melk". Respect !

Melkrijke zwaai,

Linneke

Reacties

Martha zei…
haha, je maakt een mooie vergelijking. maar dochterlief lijkt wel als fijnproever geboren te zijn zo :-)

Populaire posts van deze blog

Er waren eens twee poezenellen ...

14 juni

Leren zwijgen ...