Hap slik weg ...

Vandaag in De Standaard : Belgische ouders geven hun baby's een te onevenwichtige voeding ... Dan schiet deze mama meteen in een 'ah ja?'-modus want de voedingen van mijn kroost zijn een aandachtspunt waar ik zelfs mijn slaap voor laat ... Ik ben dan ook zo'n controle/gezondheidsfreak dat ik zelfs de zaterdagochtenden dat ik eens wat langer zou kunnen slapen (dankjewel manlief), vroeg genoeg opsta zodat ik nog naar de winkel kan voor verse groenten, fruit en vlees en dochter- en zoonlief toch nog mooi op het middaguur hun warme prakje krijgen voorgeschoteld. Inderdaad, ik ben zielig ...

Dochterlief eet momenteel : 4 à 5 borstvoedingen per 24 uur (in het weekend soms zelfs meer), verse groentenpap, verse fruitpap en regelmatig een broodkorst. Haar groentenpap wordt verrijkt met een eetlepel olie (vitamine E / onverzadigde vetzuren). Ook krijgt ze bijna dagelijks haar obligate druppels vitamine D. Verder krijgt ze enkel water te drinken.

Het enige dat ik als onevenwichtige voeding beschouw, is het potje yoghurt dat ze meestal krijgt bij de onthaalmoeder aangezien madame geen flesje wil drinken en anders teveel honger krijgt tegen het middagmaal. Persoonlijk vind ik dat nogal meevallen wat onevenwichtige voeding betreft ...

Soms denk ik zelfs dat ik iets te fanatiek ben op vlak van voeding want zoonlief kreeg zijn eerste jaar niets van extraatjes, zijn tweede levensjaar kreeg hij al eens (ongezouten) rijstwafels, soepstengels en fruitsap. Fristi en frisdranken drinkt hij zelfs nu nog niet. Gelukkig is hij nog altijd gek op rijstwafels en soepstengels. Nu mag hij al eens snoepen (all time favorite : grills en koetjesrepen) maar heel zelden en enkel als hij al flink heeft gegeten. Met dochterlief hoop ik hetzelfde te kunnen doen, al kan ik me voorstellen dat het moeilijker zal zijn haar op termijn van de chips en de chocolade te houden als ze haar broer dit ziet eten.

Mijn (schoon)familie vindt het blijkbaar soms zielig voor de kindjes want ik weet nog goed hoe ze zoonlief al eens poogden te verleiden met snoep en frisdrank. Ik was maar wat blij dat hij meestal vriendelijk bedankte en met veel smaak de door mama meegebrachte voorraad plunderde. Ik ging/ga het huis dan ook nooit uit zonder een scheepslading 'goedgekeurd / mama proof' eten en drinken ... :-)

Gecontroleerde zwaai,

Linneke

Reacties

Anoniem zei…
misschien deze post binnen een paar jaar nog eens lezen en over de grond rollen van het lachen :)
Martha zei…
Ik vind je streven heel loffelijk maar vrees met grote vreze dat zodra zoonlief naar school gaat de verleidingen wel erg dichtbij komen. Maar wat er ook gebeurd je geeft ze een goede basis mee.
Linneke zei…
Die schoolse verleidingen vallen heel goed mee want ook de kleuterscholen zijn erg bezig met (gezonde)voeding : geen suikerrijke dranken, geen snoep, een fruitproject ...
Hij gaat nu zijn tweede jaar naar school en houdt voorlopig nog vast aan zijn gezonde gewoonten.
Maar ik besef inderdaad wel dat naarmate hij ouder wordt, mijn greep zal verminderen. Maar ik heb hen tenminste dan toch een gezonde basis meegegeven ... :-)

Populaire posts van deze blog

Er waren eens twee poezenellen ...

14 juni

Leren zwijgen ...