Reizigersheimwee...

Hm, daarnet eens een testje gedaan om na te gaan hoeveel van de wereld ik al heb gezien in mijn jonge jaren (haha). 18% - valt best mee, al had het best nog wat meer mogen zijn...

Het lijstje deed me terugdenken aan alle landen die ik al mocht bezoeken, al dan niet voor het vroegere werk. Het internationale is trouwens een aspect dat ik best wel mis momenteel. Maar het blijft desondanks toch een keuze waar ik achter sta. Eens een kind leef je nu eenmaal niet meer enkel voor 'me, myself and I'.

Als kind droomde ik volop van schrijven en reizen. Dat ik die kans meer dan drie jaar lang had, was dan ook een geschenk van de goden waar ik nog altijd vol dankbaarheid aan terugdenk. Al waren het niet altijd zulke leuke reizen want het was meestal naar aanleiding van een conflict of epidemie, en enkel gewapend met een pen kan je uiteindelijk maar weinig betekenen voor de bevolking die er middenin zit. Het gaf dan ook veelal een dubbel gevoel: gedrevenheid om te getuigen én onmacht omdat woorden geen echte levens redden. Maar op die momenten hield ik mezelf voor dat de bevolking in crisis vooral gediend was van structurele veranderingen en niet enkel van korte-termijn-oplossingen als een paar dagen eten en gezondheidszorg. En die structurele veranderingen vroegen rapporten, cijfers, argumenten, medisch-wetenschappelijke data, getuigenissen, en dus... woorden.

Het heeft waarschijnlijk vooral mezelf iets bijgebracht: het inzicht dat ik toch 'dikke chance' heb gehad door hier in het westen geboren te worden, bij ouders die in staat en bereid waren om liefde, aandacht en goede zorgen aan hun kinderen te geven. En de wens om minstens hetzelfde aan mijn kind te geven: het besef dat het 'uitverkoren' en 'bevoordeeld' is, en de wil om zich in te zetten voor wie het minder goed heeft getroffen... De manier waarop vult zoonlief zelf in.

Westerse zwaai,

Linneke

Reacties

Martha zei…
Zo hebt al aardig wat van deze werled mogen aanschouwen als ik op dat wereldkaartje kijk. 18% is heel veel. Ik ben onder de indruk ook van je inzichten en conclusie

Populaire posts van deze blog

Er waren eens twee poezenellen ...

De verjaardagsvloek ...

14 juni