Een bewolkt zomerklasje ...

Geachte heer Minister,

Vrijdagnamiddag mocht ik met dochterlief op kennismaking naar haar eerste klasje want na Pasen gaat ze naar school. Kon ik meteen de realiteit toetsen aan het ideaal ...

Het ideaal was duidelijk na het recente 'Jaar van de Kleuter': kleinere klasjes. De realiteit blijkt evenwel iets anders. Momenteel telt het peuterklasje 35 snotneusjes (letterlijk te nemen). Na krokus en Pasen komen daar nog 14 kindjes bij. Kortom, dochterlief start haar schoolcarrière in een klas van zowat 50 (VIJFTIG!) peuters tussen 2,5 en 3 jaar oud.

Mij is alvast duidelijk dat dochterlief niet veel zal opsteken in die periode want als de juf met al die kindjes eens naar het toilet is gegaan, mag ze opnieuw beginnen met de volgende wc-ronde. En dan moeten ze tussendoor ook nog eten en drinken, of zijn er vuile neuzen te poetsen - want zo zijn ze wel, die kleuters ...

Ik wil liever niet denken aan de agressie die zulke toestanden opwekt want het is wetenschappelijk toch al voldoende aangetoond dat overbevolking agressie opwekt. Of aan de uren die mijn dochter verwezen in een hoekje zal slijten omdat ze niet actief voor zichzelf opkomt, laat staan de wetenschap dat de dominante karakters de leukste speelhoeken steeds voor zichzelf zullen opeisen. Ik had liever gezien dat mijn dochter ietsje later met het recht van de sterktste werd geconfronteerd en iets minder vlug moest leren strijden voor haar plekje onder de zon.

Mij lijkt de logica alvast ver weg. Een onthaalmoeder of crèche moet 1 begeleider per 6 à 7 kinderen voorzien en dan mogen ze op 2,5 jaar oud plots wel naar een 50-koppige klas zonder dat er vragen worden gesteld over welzijn. Hoe pedagogisch verantwoord is dat?

Als ik niet wist dat ze in september doorstroomt naar een andere klas - met 25 kleuters, ook nog groot genoeg lijkt me zo - dan zou ik het niet eens overwegen om haar te laten starten.

Met bitter weinig hoogachting,

een onbegrijpende moeder

Reacties

Populaire posts van deze blog

Er waren eens twee poezenellen ...

De verjaardagsvloek ...

14 juni